Wat doen ze?

"Diakonein" is het Griekse woord voor "dienen". Diaconaat is o.i. dan ook dienstverlening als antwoord op de Bijbelse opdracht om zoveel mogelijk te helpen waar hulp nodig is. Het doel van het diaconale werk kan worden samengevat als: het leveren van bijdragen aan het welzijn van de (wereld-) samenleving, het waarborgen dat mensen deel kunnen nemen in de samenleving, het bestrijden van armoede en onrecht en het dragen van zorg voor personen en groepen in acute noodsituaties.

Taken van diakenen
De taken van diakenen genoemd in de kerkorde PKN zijn:
•    de dienst aan de tafel van de Heer,
•    het inzamelen en uitdelen van de liefdesgaven,
•    de dienst van barmhartigheid en gerechtigheid in gemeente en wereld,
•    de toerusting van de gemeente tot het vervullen van haar diaconale roeping,
•    het beheren van diaconale financiën.

Wat doen de diakenen?
tijdens de dienst:
•    Inzameling van de gaven
•    Avondmaalsviering in de kerk verzorgen en voorbereiden
achter de schermen:
•    bestemmingen vaststellen van de collecten,
•    opstellen van het collecterooster,
•    deelnemen aan de kerkenraad,
•    coördineren van de kerktelefoon
•    behandelen van diaconale hulpaanvragen,
•    bijdragen aan het kerkblad

Onze diaconie bestaat momenteel uit:
Voorzitter: Jouke Hoekstra
Secretaris: Jouke Hoekstra
Penningmeester: Sierd Veenstra
Diaken Jeugdzaken: Baukje Huizing en Wietske van der Pol

De diaconie is te bereiken via mail of door telefonisch contact op te nemen met één van bovenstaande personen (zie het telefoon-en emailboekje van de Protestantse Gemeente Sumar).

Okiocredit

De diaconie heeft aandelen in Oikocredit. Oikocredit is een organisatie van kerk in Actie die mensen in ontwikkelingslanden helpt een eigen bedrijfje op te starten. Eens per jaar wordt er een dividend uitgekeerd. Dit dividend schenkt de diaconie aan de promotie van Oikocredit. Kijk bij links voor meer informatie. Partilculieren kunnen ook aandelen aanschaffen.

Het beste van Petrus

Collectemunten

Kosten: €35,00 per zakje met 50 munten of €70,00 per zakje met 100 munten.
U kunt het bedrag over maken op het nieuwe bankrekeningnummer t.w.  NL29 RABO 0373 729 766 t.n.v. Protesantse Gemeente Sumar o.v.v. collectemunten. Het nummer van NL35 RABO 0352 764 875  komt dus te VERVALLEN.

De muntenzakjes zijn voor of na de betaling af te halen uit de mand onder de toren van de kerk

Greate Buorren 14
9262 SB SUMAR